Sist vi träffades i Karlskoga (4/11-2022) Per Saxholm, Anders Norudde och jag blev det mycket inspelat med Per. En polska som jag fastnade för var en polska efter en spelman som hette “Sjöberg” från Kossbo i Granbergsdal. Granbergsdal ligger ca. 1 mil norr om Karlskoga. Jag frågade Per om han visste något mer om denne spelman “Sjöberg” men han visste inget mer än att spelmanen var i från Kossbo i Granbergsdal. Per kände inte till något förnam heller på Sjöberg. Per berättade att Kossbo troligtvis numera inte finns mera. Så det betyder att det kan vara någon gård/hus i Granbergsdal som hette så en gång i tiden och är rivet eller ruttnat ner.
På bilden: Här dricks det kaffe och äts tårta! John (Anders son) Anders Norudde, Per Saxholm
Här nedan kommer min version av Polskan efter Sjöberg “Kossbo i Granbergsdal. Jag har nog slätat ut låten rytmiskt på några ställen, men det jag har svårt att uppfatta rytmerna i 2:a reprisen. Därför skickar jag med Per Saxholms version av låten. Men annars är jag är nöjd med inspelningen. Pratade med Per Saxholm idag 20221129. Han hade läst och lyssnat på detta blogginlägg. Per tyckte jag spelade som han ville ha låten – så jag tar tillbaks min ursäkt om att jag inte uppfattat rytmerna riktigt.
Här kommer Per Saxholms version av Polska efter Sjöberg Kossbo Granbergsdal.
Första spelningen med Roslagens spelmanslag i Ekskogens bygdegård Kårsta som ligger norr om Vallentuna.
Innan vi skulle åka iväg så hade SMHI hotat med att det skulle komma snö – å det gjorde det. Vi bestämde oss för att åka för prognoserna såg ut att gå vår väg. Vi hämtade upp Carina vid Söderby Karl kyrka. Snön kom strax innan Norrtälje, men det var bara att ta det lugnt. Vi var där i god tid trots halkan de sista tre milen. Micke Löfroth hade dragit ihop ett gäng som skulle ha en konsert.
Kopierat från inbjudan: “Konsert med EKSKOGEN FOLK som spelar Micke Löfroths låtar i arrangemang av Jan Levander och framförda av fantastiska musiker som – Emilia Amper nyckelharpa / Svante Söderqvist bas, cello / Anders Åstrand slagverk / Jan Levander sax, gitarr, arr / Micke Löfroth fiol. Det är urpremiär för denna musik som är lite av crossover-flirt med jazz, klassiskt, världsmusik -ja helt enkelt fritt framfört folk!
Konsert kl. 18-19, därefter dans och servering kl. 19-23! Konsertbiljett 100 :- köps via www.bygdegarden.nu
Efter konserten blir det dans till Täby Spelmansgille, Emilia Amper, Roslagens spelmanslag, Säbb m fl. Servering finns!
Det var mycket spelfolk från två spelmanslag och en hel del dansare som jag kände igen från konserten i Kungsträdgården i augusti. Det var min första spelning med Roslagens spelmanslag så jag hade övat järnet på alla låtar som vi skulle spela till dansen. Martin. vår spelledare lede lagen med bravur under hela dansspelningen och Martin skall ha all heder hur han leder lagen genom spelningen. Lugn å trygg och en hel del infall för att göra musiken mer dynamisk.
Det gäller att du inte står och somnar till. Efter oss så spelade Emilia Amper solo en stund och därefter så intog hela Täby spelmanslag scenen. Det ärv ett jäkla drag i deras spel och du rycks lätt med i deras pulserande spel till dansen. Efter en stunds spelande så delade Täby Spelmansgille upp sig i en mindre grupp. Den gruppen hade specialiserat sig på att spela Orel åtar. Bengt Mattson lede Ore-gruppen. Ett nytt drag som jag aldrig har fått uppleva tidigare och överraskande. Senare fikade vi och pratade lite med folk från Roslagens spelmanslag, satt å mös o lyssnade på musiken o kikade på dansarna. Sen började det bli dags att åka hen till Tomta igen. Vi ville komma hem innan nästa snöfall drog in. Så vi packade våra fioler och åkte vidare hem i ett vintrigt landskap. Vi släppte av Carina i Söderby Karl och for vidare till Tomta. Ingen snö alls var det på backen när vi åkte över bron vid Älmsta. Skönt att vi slapp snöfallet. klockan var ändå 23:20 när vi kom hem. Det var kallt i huset men det var ingen idé att elda. Bara att krypa ner och sov. Vilken härlig kväll med enbart nya folkmusik bekantskaper. Det gillar jag!
Tisdagkväll betyder övningskväll inne i Roslagens Kulturskola med Roslagens Spelmanslag. Alltid kul att få träffa alla entusiastiska folkmusik-människor som spelar i laget. Idag hade jag peppat en ny person att vara med i laget. Carina Widlund konstnär boende i Skebobruk. Vi hade träffat på en konsert nere i Edeby by på Väddö för ca 8 år sedan. Vi pratade om att träffas och spela men som sagt det blev aldrig av av olika skäl också kom pandemin i mellan. Men när jag såg att Carina gått med i Facebook-gruppen Roslagens Spelmanslag då tog jag kontakt med Carina och frågade om hon var intresserad av att vara med och spela med laget. Vi hördes av på tisdags eftermiddagen och bestämde träff för samåkning från Söderbykarls kyrka. Jag hade underrättat spelledaren Martin att det kom en ny person in i laget. Det visade sig att de kände varandra sen tidigare. Så nu blev det av att Carina och jag fick spela tillsammans, iallafall så kommer vi att ha många gemensamma låtar att öva på. Det kan vara bra att ha någon rätt nära här i Roslagen om jag vill ha någon att öva med och finslipa på låtar som man inte fixar riktigt.
Det var genrep denna tisdagskväll inför dansspelningen i Kårsta Ekebyskogens bygdegård på lördag den 19/11-2022. Bygdegården ligger norr om Vallentuna. Det kommer många spelmän och dansare dit för att avnjuta konserten kl.18:00 och danskvällen som startar 19:15.
Bild 1.
Här nedan kommer vår låtlista som vi fick av Martin förra vecka.
Här kommer låtarna till Ekskogen den 19:e 🙂
Polska:
1. Sven donats Glömda
2. Per-Erik svedin A-dur
Vals:
3. Kumlingevalsen
4. Springvals efter Manne i Fiskeså n2
Schottis:
5. Pliggschottis
6. Luffasrschottis
Hambo:
7. Hambo efter Manne i Fiskeså
8. Grisslehambo
Bondpolska:
9. Fan på Gräsö
10. Fiskesåpolskan Tore Lindqvist
Extra:
11. Svea-Olles Vals
12. Gelottes Dm
13. Saknaden Lasse Winnersjö
14. Schottis i Nattskjortan
Vi spelade igenom alla låtarna och när alla låtarna var genomspelade så fanns det lite tid kvar. Så det blev en önskelåt och snabbast att önska var Louise som önskade en Polska som jag inte hört tidigare. De kallade den för “Löwén”, inte Stefan Löwén, jag lyckades aldrig få reda på vilken Löwén det var. Men det var en enkel och svängig låt.
Så här nedan kan ni få avnjuta Polska efter “Löwén”. Får kolla upp till helgen var polskan kommer ifrån – kan vara bra att veta. Jag spelade in låten på min Iphone som låg i knät under tiden vi spelade. Så jag hör rätt mycket på inspelningen. Hade aldrig hört låten tidigare. Men jag satt väldigt nära kompet så jag hade mycket hjälp av dem att lära mig låten och sen ta ut en stämma till låten.
I och med denna låt tagit slut så plockades stolarna ihop och alla packade ihop sina instrument och for hem till sina hem på Gräddö, Väddö, Skebobruk, Hallstavik, Häverödal, Rimbo, Täby……. etc. etc.
Bild 2.
Vi pratade i bilen hem jag och Carina om kvällens övning och vilken energi kick den gav oss! Det är roligt att spela tillsammans med spelmanslaget! Martin Björklund är en fantastisk musikalisk ledare. Han är väldigt tydlig i det han gör. Inräkning innan vi börjar låten och avslut av låten är aldrig några tveksamheter i. Mitt i låten kan Martin hitta på saker för att fånga alla att spela dynamiskt. Martin gör det så tydligt så alla hänger på direkt. Det är jag van vid när jag spelade med Blå Bergens Borduner, men då var vi bara 4:a personer, Idag var vi ca 28 personer som bara hängde på Martin. Det betyder att laget spelar mer dynamiskt när Martin hittar på spontana saker och det ger laget mer energi i den låt som laget just då spelar.
Carina och jag pratade om varför det också är viktigt att få energi av något du gör eller utövar. Jag blir peppad av att att lägga ner mycket arbete mellan träffarna och under övningen i detta fallet tillsammans med spelmanslaget. Energi du utstrålar ger andra energi, så det är “Win Win!! Det är inte bara att sitta och spela i sin lilla bubbla o spela utan här spelas det tillsammans! I det umgänget och det sammanhang vi är tillsammans skapar vi energin. Det visa glädje/uppskattning mot varandra också under själva låt-lärandet och samspelet av låten samt under pausen/fikastunden. Många för mig helt okända personer kommer fram och pratar om det vi håller på med och är glada och positiva. Det ger också energi. Finns mycket att säga om Roslagens spelmanslag. Men för mig Ulf har det blivit en mycket viktig del av mig där jag både kan ge energi och få tillbaka energi ifrån andra. Det gör mig väldigt motiverad att fortsätta spela med Roslagens spelmanslag.
Nu ser jag fram emot spelningen i Ekskogens bygdegård på Lördag den 10/11-2022
Bilderna ovan på Roslagens spelmanslag är från Norrtälje kyrka en konsert där under hösten 2022.
Höstbilden har jag tagit på Norra Väddö “Nord Kap” heter denna vackra plats.
Nu har jag suttit och lärt mig en ny härlig vals ifrån Karlskoga trakten. En vals som Per Saxholm lärde mig och Anders Norudde i slutet av oktober 2022. Nu kan jag den ordentligt med stämmor o komp. Sackar lite bara men jag är inte riktigt van ännu och spela valsen. men jag släpper igenom den för den blev en bra inspelning. Gustav på Hefalle är ifrån Linnebäck ca. 8 km väster om Karlskoga mot Kristinehamn. varför valsen kalals för “Prins Oskar” är för att någon spelman har spelat valsen för Prins Oskar förklarade Per Saxholm för mig o Anders.
Här nedan har ni min version av vals efter Gustav på Hefalle “Prins Oskar”.
Så var det dags att träffas igen och spela – tre gubbar från Karlskoga/Degerfors träffas och spelar lite beter ifrån Karlskoga och öst Värmland. Per sa att det är rena rama “Haloenspelet” – och så blev det. Per Saxholm var i högform och spelade låtar som. varken jag eller Anders hade hört tidigare. John, Anders son fixade fram fika och tårta och vi hade en jättefin fikastund tillsammans. Per berättade många historier om spelmännen han träffat under årens lopp. det var namn som vi aldrig tidigare hört. Tyvärr var jag rätt trött och hann inte med att skriva om allt som Per berättade. Men det får vi ta en annan gång.
Anders och jag har slitit hårt för att försöka dokumentera Per Saxholms låtar och berättelser. Denna gång var det första gången Per visade sin uppskattning att vi fortfarande vill träffa honom och höra honom spela och berätta. Jag (och Anders) blev väldigt glad/a också över Pers spontana uppskattning över det jobb vi lägger ner på hans musik. Blev väldigt glad och rörd över att Per uppskattar det vi gör med inspelningar och hur vi tolkar hans musik.
Bilden ovan från vänster: John Norudde, anders Norudde och Per Saxholm.
Vi bestämde att nästa träff så ska vi käka pizza och spela. Jag kommer att meddela när jag kommer hem ifrån Väddö i slutet av november så får vi hitta ett datum för nästa träff. Tack Anders för att vi får vara hemma hos dig och spela! Det uppskattar jag och även Per Saxholm!
Vals efter Gustav på Hefalle Linnebäck “Prins Oskar”. Denna vals ska vi lära oss Anders och jag när vi träffas nästa gång. Varför valsen kallas för “Prins Oskar” beror på att det är någon spelman som spelat denna valsen för Prins Oskar. Det betyder att valsen kan vara väldigt gammal. Prins Oskar levde mellan 1859 – 1953. Det var Per Saxholms tolkning. Nedan spelar Per S. valsen.
Nedan spelar vi alla tre en polska tillsammans och som vi gillar väldigt mycket.
Polska efter Viktor Gustavsson Vattrangi “Glädjens blomster”
Denna kväll så fick vi lära oss två låtar, en schottis och en vals. Valsen kallades för Svea-Olles vals och schottisen var en gammal klassiker “Luffarschottis” efter Norrtälje Elitkapell. Det är en kille med och spelar i Spelmanslaget som tidigare spelat i Norrtälje Elitkapell, Sven Fredriksson heter han. Sven spelar idag dragspel. Låtarna hade Martin Björklund som vanligt skickat ut till oss alla 4:a dagar innan vi träffas. Så alla är bekanta med låtarna. Utlärningen av låtarna går fort! Sen kan Martin och laget fokusera sig på att vi alla ska bli samspelta i laget. En bra idé tycker jag som fungerar! Det verkar som att de flesta i spelmanslaget taggar till och lär sig låtarna som skickas ut innan vi träffas – det smittar. Det gäller för mig att hålla i och inte slöa till!
Här är noterna på låtarna vi finslipade på denna kväll. Svea-Olles Vals och Luffarschottis.
De flesta låtar Roslagens spelmanslag spelar är låtar från Roslagen. Men hör och häpnad så dök det upp en Värmlandslåt som de lärt sig på en kurs tror jag efter Mats Berglund, min gamla vapendragare kompis från Köla Eda. Laget hade lärt sig en låt efter spelmanen Job Andersson från Norra Finnskogen. Till råga på allt så hade de lärt sig spela låten med kort trea. En del finslipningar av låten behövdes så jag frågade Martin Björklund om det var ok om jag skickade ut en fil på låten som de sen ska kunde öva in rythmen i låten.
Här nedan kommer Polska efter Jon Andersson Norra Finnskoga Värmland med ett bildspel på Roslagens spelmanslag.
En låt som vi kommer att ta upp lite mera är Storpolskan från Liden som kan höras nedan.
Det är full fart på tisdagskvällen i Roslagens Kulturskolas lokaler när Roslagens spelmanslag träffas och spelar. Om någon läser detta inlägg och bor i Roslagen och gillar att spela tillsammans med andra kan jag med varm hjärta rekommendera att gå med i spelmanslaget.
Satt och spelade idag på lite av varje. Hittade denna låten i mina gömmor bland Per Saxholm.s låtar som jag och Anders Norudde spelat in med Per S. Låten har 6-takdelar i första reprisen och 5-takdelar i andra reprisen. Det tycker jag är lite läckert! Låten jag hittade är en “Gökpolska efter Spel Kula”.Enligt Per Saxholm är låten hämtad från Mårlid-samlingen av Bergewing uppteckningar. Låten finns också i SvL Västmanland i en annan variant.
Texten nedan är ifrån “Boken Spelman Glys och de andra av Thomas Eriksson Garphyttan”.
Spel Kula, Kulgubben eller som han hette Petter Erse”. Spel-Kula var smeknamnet på en mystisk spelman som fanns i gränslandet i landskapen Närke/Västmanland/ Värmland. Hans namn var egentligen Petter Erse. Han bodde i Älvhyttan i Västmanland i torpet ”Rökärret” (2 km söder om Älvhyttan) som idag är en ruin i väglöst land. Spel Kula var född 1800. Han gifte sig 1823 med Maria Rolander. Paret fick sju barn, däribland Carl Persson, född 1828, som blev en duktig spelman, benämnd Spel – Kalle. Han påstod blivit religiös och lagt fiolen på hyllan
Här nedan kommer min tolkning av Gökpolskan efter Spel Kula.
“Gökpolska efter Spel Kula” Lärt mig låten efter Per Saxholm.
Så var det dags att träffa Karin Gibsons, och Kajsa Zetterlund! Det blev ett roligt återförenande med både Karin och Kajsa. Karin har jag på 80 och 90-talet spelat jätte mycket med. Vi har gjort olika turnéer och framträdande tillsammans i olika grupper etc. Så det var kul att ses igen nu efter nästan 30 år och börja prova sig fram i Karins Musikvärld. Kajsa har varit med Karin och spelat med i Karins olika mantra, så hon är van. Kajsa spelar annars med “AD-Hoc och Tullamore Brothers” men kunde tänka sig hålla på med lite musikYoga ett tag.
Men jag vet inte riktigt vad ett mantra är och vad det är för språk man sjunger på? Så jag har mycket att lära. Jag googlade på Mantra eftersom jag fortfarande inte riktigt vet vad det är. Det språk som används i de mantran Karin framför är ett gammalt språk från arabiska “Sanskrit”. Språket är flera tusen år gammalt och används inte idag. Texter hämtas ur gamla böcker som sen Karin gör musik till, egenkomponerat eller låtar folkmusiken.Och det är där jag och Kajsa kommer in i bilden
Ska kolla lite mer med Karin om språket och texterna så det blir rätt. Får be henne skriva lite kort.
Vad är mantrayoga? Taget från Wikipedia.
Ett mantra är ett eller flera ord ihopsatta till en ramsa som du ljudar med eller utan melodi. Syftet med att använda ett mantra är att få hjälp med att fokusera tankarna under meditationen. Du kan även använda ett mantra under din yogapraktik i något särkilt syfte, för att betona ett tema eller manifestera en önskan.
Ett mantra är inom bland annat buddhism, hinduism och zoroastrism en fras, ett ord eller en mening som anses vara heligt och innehålla särskild andlig betydelse.
Här nedan berättar Karin Gibson vilken form av Yoga hon sysslar med. Taget från Karin Gibsons hemsida.
Många alternativa yogaformer har vuxit fram ur kundaliniyogan: Medicinsk yoga och livsyoga är ett par exempel. Jag har min egen variant: SoundYoga. Jag behöver ingens godkännande, eller gillande, det enda jag behöver och vill är att höja min egen och andras medvetenhet genom yoga och sound. SoundYogan är skapad efter många års egen erfarenhet av yoga och sound och den har följande beståndsdelar: meditation, pranayamas, en dynamisk del, en statisk del, avslappning och mantrasång – i varje kriya.
Vi stimulerar och balanserar 5 koshas i varje pass och sound hjälper till att sticka hål på de lager av existens (koshas) som vi ser på livet igenom.
I mina pass använder jag även mycket musik – alltid utvald med omsorg för att den ska passa in i vår intention. Soundhealing i form av gongar, många andra instrument och röst förekommer alltid under den långa avslappningen.
Länk till en av Karin Gibsons många låtar som ligger på Spotify. Ad Guray Namey
Jag har spåna på lite låtar till olika mantra. Jag hade skickat lite olika låtar från folkmusiken till Karin som hon godkänt. Det blev en trevlig kväll hemma hos mig på Sörbyängen. Vi fortsätter nästa gång hemma hos Karin där vi har planer på att göra provinspelningar med oss tre i Karins studio.
Här kommer ett smakprov på en låt där jag spelar på min svenska säckpipa. Det är ett inspelat röstmemo på min mobil för att jag ska komma ihåg vad jag ska öva på.
Omrama Ja
Här kommer vår första låtlista. Det blev en heldel låtar under kvällen att öva vidare på.
Efter solo spelningen i Kungsträdgården 21/8-2022 i somras så blev jag tillfrågad av Örebro läns folkmusikförbund (Anders Borehed) att skriva en artikel i medlemstidningen “Stämning”. Artikeln skulle handla om spelningen i Kungsträdgården där jag skulle ha mina två solo framträdanden. Min artikeln finns på sidan 5 i “Stämning”. Jag hade redan börjat skriva på min blogg vad som hände i Kungsträdgården och varför det blev en solospelning.
Läs gärna artikeln efter min som Andreas Svensson skrivet på sidan 6 i “Stämning”. De hänger ihop. Så klicka på länken nedan (Stämning nr 3-2022) så kan ni läsa de bägge artiklarna i Stämning nr 3 sidan 5 och sidan 6.
Ett smakprov på tre låtar som jag spelade på mina två soloframträdande.
Vals av Mats Berglund spelas på min hardingfela.
Polska ifrån Glava socken västra Värmland spelas på min A-fiol.
Polska “Långdans” efter Ajna Liljebjörn Filipstad. Hennes far hade låten efter Leisme Per. Spelas på min svenska säckpipa.
Artikeln i stämning är redigerad för att få plats i tidningen. På min blogg kan ni läsa hela artikeln i sin helhet och lite annat med som ljudfiler med låtar som jag spelade och YouTub-klipp samt vad som hände efter att Westmannafolket spelat klart sin konsert och All in Band klev upp på scenen – vad hände då?
Klicka på länken nedan så kommer ni till mitt blogginlägg med artikeln i sin helhet och lite annat.
Idag har jag jobbat på att lära mig Brudmarschen ifrån Roslagsbro som ligger mellan Älmsta och Norrtälje. Låten har jag lärt mig av Martin Björklund i Norrtälje.